Een boek lezen betekent voor de ware lezer: het wezen en denken van een vreemde leren kennen, hem proberen te begrijpen, hem zo mogelijk tot vriend te maken. Hermann Hesse

Een leven zonder boeken is onleefbaar. Erasmus

Een goed boek moet ons niet iets geven, maar iets afnemen: een van onze zekerheden. Jan Greshoff

vrijdag 19 februari 2010

Welkom!

Welkom op mijn blog!

Vandaag begin ik een blog over, de titel van mijn weblog zegt het al, taal en literatuur, over boeken en lezen. Lezen is mijn grootste hobby sinds ik kan lezen, dus ongeveer sinds ik in groep drie van de basisschool zat. In groep vier begon ik met het lezen van Roald Dahl. Het eerste boek dat ik van hem las, was de Grote Vriendelijke Reus. Daarna verslond ik de historische romans van Thea Beckman.

Sindsdien heb ik gelezen, waar ik kon en wanneer ik kon. In bad, op het strand, in bed, op de bank, in de trein, na het opstaan, 's middags als ik eigenlijk iets anders moest doen, voor het slapen gaan en tot diep in de nacht.

Uiteindelijk ben ik via de eindeloze rij kinderboeken die ik gelezen heb aanbeland bij literatuur voor volwassenen. De stap van kinderboeken naar literatuur voor volwassenen was een grote en moeilijke. Op een gegeven moment was ik te oud voor kinderboeken, vond ze niet meer zo leuk, maar te jong voor boeken voor volwassenen. In de wereld die daarin beschreven werd, voelde ik me nog niet echt thuis. Gelukkig komen er steeds meer boeken, in alle talen, die deze stap verkleinen. En zo meehelpen je leesplezier te behouden! Die bedoeld zijn voor lezers die geen kind meer zijn, maar ook nog niet volwassen. Deze boeken vallen onder de noemer Young Adult Literature en zijn er voor jongvolwassenen voor wie literatuur voor volwassenen te lastig is. Te lastig omdat je nog te weinig van de dingen in die boeken beschreven zelf meegemaakt en gevoeld hebt. Uiteindelijk echter wordt iedereen volwassen en dan zijn de onderwerpen, verhalen en personages in literatuur geschreven door volwassenen voor volwassenen veel beter te begrijpen. Omdat je die dingen zelf meemaakt, meegemaakt hebt, morgen mee zou kunnen maken of gisteren meegemaakt zou kunnen hebben.

In deze blog zal ik verslag doen van mijn lezen: ik zal schrijven over zowel de boeken voor volwassenen als voor jongeren, young adults, die ik lees. Na elk boek voor volwassenen lees ik een boek voor jongvolwassenen. Ik hoop met deze blog een goede indruk te geven van de boeken die ik lees, hoewel mijn indruk natuurlijk persoonlijk is en blijft. Misschien helpt mijn blog je bij het kiezen van een boek als je dat voor school moet, of gewoon als je zin hebt om te lezen maar geen inspiratie voor het bedenken van een nieuw te lezen boek hebt.

Voor mij is deze blog in ieder geval een manier om te kunnen schrijven, iets wat ik naast lezen ook erg leuk vind! En dat nog wel over mijn grootste hobby. Wat ik met deze blog voor jou kan betekenen moet je zelf maar uitmaken! Als ik een bescheiden bijdrage heb kunnen leveren aan het leesplezier van een mens, ben ik al blij!

3 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeanny,

    Ik heb je blog gevonden. Ik ga de blog volgen. Leuk en succes! Ga je ook nog iets met de leerlingen met dit blog doen?


    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net zo'n gedreven lezer als u, zal uw blog eveneens blijven volgen.

    BeantwoordenVerwijderen