Een boek lezen betekent voor de ware lezer: het wezen en denken van een vreemde leren kennen, hem proberen te begrijpen, hem zo mogelijk tot vriend te maken. Hermann Hesse

Een leven zonder boeken is onleefbaar. Erasmus

Een goed boek moet ons niet iets geven, maar iets afnemen: een van onze zekerheden. Jan Greshoff

vrijdag 19 februari 2010

Door mij gelezen boeken, een lijstje....

Rechts naast mijn blogberichten vind je de lijst die ik sinds 1 januari 2004 bijgehouden heb van gelezen boeken. De lijst is niet volledig, ben soms een beetje slordig geweest met bijhouden, maar beschrijft wel het grootste deel. Achter ieder boek heb ik ook een cijfer gezet: dit is mijn beoordeling van het boek. Op een schaal van 1, enorm slecht in alle opzichten, tot 10, gewoonweg fantastisch. Als je benieuwd ben naar het waarom achter een cijfer, vraag het me gerust, ik licht mijn beoordeling graag uitgebreider toe.

Ik zal deze lijst vanaf nu trouw met ieder boek dat ik lees uitbreiden!

2 opmerkingen:

  1. Bewonderenswaardig initiatief. Wou dat ik het ook had gedaan, maar ik moet (helaas) te ver in de tijd teruggaan. Van 1957 tot heden....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wanneer ik zo de punten bekijk die u aan al uw gelezen boeken toekent, stel ik vast dat u ofwel heel gul bent met punten toekennen, ofwel dat u een enorme feeling hebt om er juist het goede boek telkens uit te pikken.
    Er staan twee boeken tussen die ik ook las: "De glazen stolp" van S. Plath, en "Een schitterend gebrek" van A. Japin, die ikzelf ook 9,5 zou hebben gegeven. Verder verschilt uw lectuur enorm veel van de mijne, waarbij ik soms de indruk krijg dat ik nog niets heb gelezen. Misschien omdat ik Vlaming ben ? Alhoewel, de Nederlandse literatuur is me zeer lief, waarbij ik Jeroen Brouwers, W.F. Hermans, Reve, Hans Warren en nog talloze anderen, goed weet te waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen